معرفی روستای فیلبند

معرفی روستای فیلبند

 

رفتن به شمال و شهرهای حاشیه ی دریای خزر همواره جزو اولین انتخاب های ما ایرانیان برای سفر و گشت و گذار بوده . اگر تماشای بیکران دریا یا جنگل های اطراف آن برایتان تکراری شده اینبار در سفرتان به شمال به یک مقصد بکر و تماشایی بروید .ما در این نوشته قصد داریم به معرفی روستا فیلبند مازندران بپردازیم تا با یک مقصد جذاب و دیدنی برای سفر های بعدی تان آشنا شوید .

این روستا در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مرتفع‌ترین نقطه در شرق استان مازندران است . آب‌ و هوای خنک فیلبند باعث شده که مقصد مناسبی در روزهای گرم سال باشد تا علاوه بر گردشگران و مسافران، از روستاهای اطراف نیز مردم به این روستا سفر کنند .

ارتفاع زیاد روستا از سطح دریا همچنین سبب به وجود آمدن پدیده ای به عنوان اقیانوس ابر در این منطقه شده . قدم زدن در میان توده های ابر تصویری مرموز و به یادماندنی را در خاطرات این سفر برایتان ثبت میکند .

 

علت نام گذاری فیلبند

فیلبند تغییر یافته نام این روستا به گویش مازندرانی است که در اصل،‌ فِلبَند بوده و از ترکیب فِل یا فِل‌آمدن به معنی خسته شدن و بَن به معنی بند است . یعنی جایی که خستگی تمام می‌شود. علت این نامگذاری این بوده که مردم، برای رسیدن به این روستا، مجبور بودند از مسیرهای خاکی و پرشیب کوهستان ها عبور کنند که این مسیر بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بوده است. این نام برازنده ی این روستای سرسبز شمال کشورمان است چراکه میتوانید چند روزی به دور از هیاهوی شهر و شلوغی ، اوقاتی را به استراحت و رفع خستگی بگذرانید.

 

 

فیلبند کجاست ؟

 

روستای فیلبند در شمال شرقی مازندران است که لقب بام شرقی مازندران را به خود اختصاص داده . این روستا از توابع شهرستان بابل بوده و نزدیک ترین شهر شمالی به آن شهر آمل  است که ۵۷ کیلومتر با روستا فاصله دارد .

مسیر دسترسی به این روستا از جاده هراز است .

فیلبند از سمت جنوب شرقی به روستای نیراسم، گلیران و شیخ موسی می رسد و در شمال غربی آن روستای سنگچال آمل قرار دارد.

این روستا آخرین روستای جنگل «چلاو» بوده و در ارتفاعات کوهستانی واقع شده است . فاصله فیلبند تا تهران تنها ۱۷۰ کیلومتر است اما به دلیل مسیر کوهستانی و پر پیچ و خم پیمودن این مسافت تقریبا ۴ ساعت طول میکشد .

 

فاصله فیلبند تا دریا

نزدیک ترین ساحل دریا به فیلبند ساحل محمود آباد است که در فاصله ۸۰ کیلومتری فیلبند است . از این روستا تا بابلسر ۹۵ کیلومتر مسافت است که حدودا ۲ ساعت طول میکشد .

 

 

آب و هوای روستای فیلبند

آب و هوای این روستا در فصل های مختلف سال متفاوت است . اما به دلیل موقعیت جغرافیایی روستا و قرار گیری در کوهستان به طور کلی هوا در این منطقه خنک و سرد است . در بهار و اوایل پاییز روزهای بارانی در فیلبند زیاد است و باوجود گرم تر شدن هوا در تابستان باز هم در شب هوا رو به سردی میرود به گونه ای که شبهایی که در شهر مردم زیر کولر ها و وسایل سرمایشی سپری میکنند در این روستا باید زیر پتو یا با روشن بودن یک وسیله گرمایشی شب را به صبح برسانید .

از اواسط پاییز تا اول بهار هوا در فیلبند به حدی سرد میشود که حتی محلی ها به سمت قشلاق کوچ میکنند و روستا تقریبا در این محدوده زمانی خالی از سکنه است .

همین رطوبت بالا و هوای خنک منجر به ایجاد دریایی از ابر در بیشتر روزهای سال در فیلبند است .

بنابراین باوجود اینکه طبیعت این روستا درپاییز و زمستان دیدنی و شگفت انگیز خواهد بود اما سرمای هوا و بارش برف که منجر به خطرناک و لغزنده شدن مسیر فیلبند میشود همگی دلایلی است که از سفر در نیمه دوم سال به این روستا خودداری کنید .

اما هوای مطبوع و معتدل روستا در تابستان ها آن را به یک مقصد مناسب برای گریز از گرما و هیاهوی شهر تبدیل کرده .

اگر میخواهید چشمه ها و جویبار های پر آب و درختان سرسبز را در این روستا به تماشا بنشینید و از آب و هوای متغیر این منطقه در بهار هراسی ندارید این فصل را برای سفر به فیلبند انتخاب کنید .

 

جاذبه های روستای فیلبند

 

اگرچه تماشای اقیاوسی از ابر و لذت قدم زدن در میان آن و لذت نگاه کردن به طلوع و غروب زیبای خورشید در هوایی پاک و زمینی سبز به تنهایی جذابیت لازم را برای سفر به این روستا ایجاد میکند ، اما جاذبه های دیدنی دیگری نیز در فیلبند و اطراف آن وجود دارد که بازدید از آنها  تجربه به یادماندنی این سفر را برایتان تکمیل میکند .

قل اندوار

 

اندوار روستایی در نزدیکی فیلبند است که اگرچه مسیر رسیدن به آن بسیار  سخت و خطرناک است اما طبیعت بینظیر و هوای پاک آن ارزش به جان خریدن این سختی را دارد . زمین‌های کشاورزی و درختان میوه‌ مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو و آلوچه را میتوانید در این روستا ببینید . ارتفاع این روستا از ارتفاع روستای فیلبد هم بیشتر است .

 

 

جنگل چلاو

جنگل چلاو همان جنگلی است که فیلبند آخرین روستای آن است . چلاو از جنگل های هیرکانی با قدمتی بالا است که  پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی دارد .

طبیعت جنگل چلاو بسیار رویایی و دیدنی است . در اواخر شهریور پدیده ای به عنوان گاوبانگی در این منطقه اتفاق میافتد .

در این زمان از سال اگر همراه یک محیط بان آشنا به جنگل به آنجا بروید صداهایی عجیب و غریب به گوشتان میرسد . در واقع این محدوده از سال ، زمان جفت گیری مارال ها یا همان گوزن های شمالی است  که گوزن های نر برای جلب توجه گوزن های ماده صداهایی تولید میکنند تا جفت مناسب خود را پیدا کنند .

چشمه لار

در فیلبند و اطراف آن چشمه های زیادی جاری است که چشمه لار معروف ترین آنهاست . این چشمه آب معدنی به دلیل داشتن ماده فلوئور خواص درمانی زیادی دارد و مصارف روزانه ی خانگی اهالی روستا را تامین میکند .

 

روستای سنگچال

نام یکی دیگر از روستا های اطراف فیلبند سنگچال است که سبک زندگی سنتی و بومی روستایی در آن به تمامی حفظ شده است.

وجود درختان سرسبز در کنار خانه ها و کلبه های روستایی و باصفا تصویری دیدنی به شما عرضه میکند .

 

امامزاده یحیی و امامزاده قاسم

امامزاده یحیی در ارتفاعات روستای سنگچال قرار دارد و برای رفتن به آن نیاز به یک راه بلد دارید تا به کمک او از مسیر پر پیچ و خم و دشوار به این امامزاده برسید .

امامزاده قاسم نیز در مجاورت قله اندوار و در کوه های جنوبی فیلبند واقع شده است . برای زیارت این امامزاده هم نیازمند همراهی یک  فرد محلی یا آشنا  به این منطقه هستید .

 

 

اقامت در روستای فیلبند

 

برای اقامت در روستای فیلبند میتوانید یک خانه ی روستایی اجاره کنید یا در یکی از چندین اقامتگاه بومگردی موجود در این روستا اسکان پیدا کنید . همچنین اگر اهل کمپ و چادر زدن در طبیعت هستید و لباس گرم و تجهیزات کافی نیز به همراه دارید میتوانید شب را در جنگل بکر و سرسبز این منطقه به صبح برسانید .

 

 

برای سفر به شهر های مختلف ایران و تهیه بلیط با بهترین شرایط به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها